Z Marcinem Klejdyszem, założycielem i niegdysiejszym koncertmistrzem, a dziś managerem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej o dwudziestoletniej historii i teraźniejszości zespołu – rozmawia Jolanda Łada-Zielke (Hamburg).
Read moreSalon muzyczny
Najważniejsza jest muzyka. Kamil Abt.
Z gitarzystą, kompozytorem, doktorem stosunków międzynarodowych, mistrzem wschodniej sztuki walki bujinkan, podróżnikiem, urodzonym w Polsce, wychowanym w Australii, mieszkającym we Wrocławiu – rozmawia Joanna Sokołowska-Gwizdka.
Read moreSzelest strun
Z Markiem Pasiecznym – kompozytorem, wirtuozem, wykładowcą akademickim i mistrzem gitary klasycznej rozmawia Joanna Sokołowska-Gwizdka.
Read moreTriumf światła i nadziei
Z Martínem García García, zwycięzcą Konkursu Pianistycznego w Cleveland i laureatem trzeciej nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, gdzie otrzymał także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie koncertu – rozmawia Bożena U. Zaremba.
Read moreSpotkanie z Henrykiem Czyżem
Marek Drewnowski (Polska)
Jeden, jedyny raz spotkałem Henryka Czyża w Filharmonii Narodowej po koncercie, który dałem z okazji zjazdu i jubileuszu ZAIKS-u. Grałem wtedy IV Symfonię Szymanowskiego z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcja Wojciecha Michniewskiego. Spotkałem Czyża po koncercie, w restauracji Filharmonii, w towarzystwie Witolda Lutosławskego. Miałem z Witoldem Lutosławskim chwilę rozmowy na temat płyty dla Deutsche Gramophone, której zresztą nie nagrałem i wtedy poznałem Henryka Czyża.
Read moreMuzyczna igła w australijskim stogu siana
Ernestyna Skurjat-Kozek (Sydney, Australia)
Dawno, dawno temu, w zamierzchłym XX wieku, Orkiestra Symfoniczna Zachodniej Australii (WASO) wykonała kompozycję Polaka z Brisbane, Jana W. Politowskiego p.t. Strzelecki Suite. Jako dziennikarkę Radia SBS bardzo mnie ten temat zafrapował. Z jakiegoś powodu chciałam wejść w posiadanie partytury. Powiedziano mi wtedy, że uległa zniszczeniu, wręcz, że stracona została na wieki. Mijały dziesięciolecia. Kompozytor w międzyczasie umarł, a ja przeszłam na emeryturę i o Suicie zapomniałam. Dopiero teraz, opracowując plany obchodów Roku Strzeleckiego (w 150-tą rocznicę jego śmierci) zaczęłam zagłębiać się w nader ciekawe materiały archiwalne;
Read moreMiędzy cyrylicą a szwabachą – Stanisław Klawe (2).
Maria Duszka (Polska)
Oddzielnym rozdziałem w twórczości Stanisława Klawe były utwory wynikłe z fascynacji poezją Czesława Milosza. I tutaj musimy cofnąć się do połowy lat 70. Polonistą przyszłego barda w Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Rejtana był Ireneusz Gugulski. To właśnie od niego Stanisław usłyszał po raz pierwszy o przyszłym nobliście. „Interesowałem się poezją i bardzo mnie dręczył problem: kto to jest ten Miłosz? W 1975 r., po maturze wyjechałem na wakacje do rodziny do Londynu. Tam w polskiej bibliotece znalazłem wiersze Miłosza wydane przez paryską „Kulturę”.
Stanisław Klawe, Bard Biesiad, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Piastowie.
Read more